Träning utöver ridning!

Många har tanken att stallet är gymmet jag behöver inte göra något mer. Jag hade själv den tanken i början tills jag insåg att jag inte orkade. 

Stallarbetet är nog det bästa gymmet ever, men det behövs mer där till. Jag kan ju bara utgå från mig själv.
Min häst är inte den enklaste att rida och man får jobba hund i sadeln. 
Jag fick ha en miljon skrittpauser för att orka med ett helt träningspass för Anna. Då pratade Anna med mig. Jag insåg själv att det behövdes en förbättring. Jag började springa. Magmusklerna behövdes också stärckas. 
Nu i efter hand när jag har ett facit på vad jag orkar och inte orkar. Inser jag hur dum i huvudet jag var som inte tog tag i det här tidigare. Men jag visste inte bättre. Jag springer inte varje dag. Men i sommras gjorde jag det och det var bra för då kom jag i form och hade en bra balans i konditionen. Just nu springer jag när jag hinner. Jag har en fördel att jag har fys en gång i veckan i skolan. Det är roligt tycker jag! Jag älskar att arbeta med kroppen! 

Igår när jag var ute och sprang så insåg jag att jag inte ens var trött. Det tycker jag var ett bra resultat. Jag tog en längre runda och tävlade mot mig själv. Underbart tänkte jag! 
Det viktigaste i ridningen är att man lägger energin på rätt saker. Om hästen bråkar lite, lägg energin på att lösa problemet och inte bråka och jobba mot problemet. Då orkar man jobba på rätt sätt. Men det krävs hjälp att veta hur man gör för att komma dit av den som står på backen. Jag hade ingen aning om hur jag skulle lösa problem när jag red. Jag kan forfarende lägga energin på frustation men det är nästintill borta. Man måste tänka på nya sätta och lirka ur sig det själv!


Jag skulle aldrig kunna leva utan dessa djur!!

Kommentarer
Postat av: Stili

Det där med att fokusera på rätt saker och inte bli förbannad är skitsvårt tycker jag. Får räkna till tio många gånger.... Till slut inser man att det oftast är en själv som strular till det. Den stackars hästen gör bara som den blir tillsagd. Vi människor alltså!

2011-09-30 @ 11:32:26
URL: http://stilis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback