Kakan

Lilla Kakan, vi har snart haft henne 1 år. Hon är 18 år och 160cm i mankhöjd. Tro det eller ej så är hon fullblod. Hon har gått på täbygalopp och kommer från England. Hon var femjävlig som liten och stod mer på bakbenen än på alla fyra, hon var tydligen hemsk. Hon kan vara det än idag. Om man tar in henne klockan 16 så är hon rädd för att bli lämnad kvar i hagen och då blir man garanterat översprungen.

När vi köpte henne var hon mer i luften än på backen. När jag skulle ta in henne fällde hon mig och sprang över mig. Mamma var super rädd då och jag började tänka vad har vi köpt för någonting. Där började vi ta över. Vi byte hage. Jobbade henne massa från marken och jag red henne mest bara för att visa vem det var som bestämde. Mamma skrittade ofta av och fram henne. Efter bara några veckor skulle jag starta henne, det gick inte alls bra och hon gick mer på sidan och höll på att dumma sig.
Vi forsatte att rida och träna och mamma börja rida mer och mer.
Så kom sommaren och vi hade inte tänkt att släppa henne på bete. Men så släppte vi henne med Seths ston. Hon stormtrivdes! Där vart Kakan en annan häst. Hon stod i en hage nära anläggningen så hon kunde fortfarande se alla polohästar och vad som hände runt omkring. En dag skulle hon inte gå tillbaka till hagen då tyckte hon att det räckte. Så då fick hon komma in. Från det betet blev hon en annan häst.

Idag är Kakan är helt annan häst och hon har blivit lugn i psyket. Det är en väldigt charmig häst och en morotstjuv! Ja hon snor morötter utan att man ser.
Hon är fantastisk även fast hon har sina dåliga dagar som sto! Hon går som bäst när hon är själv inne i ridhuset och slipper tänka på alla andra, hon är ett riktigt floksto!
Idag är sitter byten nästan på henne och vi klarar av att göra diagonal sluta byte diagonal sluta byte. Även om mamsen inte gör sådan avanserade övningar är det ändå roligt att hon kan. Det är en toppen häst att lära sig att rida på, hon anpassar sig verkligen efter ryttaren!

Kakan du kommer få vara i våran familj tills du stupar i backen.
Massa morötter och kärlek till dig<3

 


Kommentarer
Postat av: Ebba

sv: haha nu har jag skrivit det! :D Haha sa hon!? :P I så fall mörkblont med slingor av nåt slag :D <3

2011-01-16 @ 21:56:32
URL: http://ebbalovisafilippa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback